27 april 2013

Granny Squares nieuw en oud

Het nieuwste boek van Arne en Carlos heeft naast breipatronen ook haakpatronen.



Een kleurig plaid gemaakt van vierkante granny squares en een gemaakt van ronde bloemen in Granny stijl. 

Helemaal van deze tijd.


Granny Squares keren terug

Maar nieuw? Nee, echt niet.

In het blad 3 Suisses 1981 staat een sprei met precies dezelfde granny squares. 
Ze zijn zelfs gehaakt in ongeveer dezelfde kleuren.

Toch zijn met de granny's ook moderne dingen te maken.

De tas van Dolce en Gabbana 

Door de tas met granny squares van Dolce en Gabbana heb ik me laten verleiden om ook met de kleurige vierkantjes aan de slag te gaan.



Patroon Granny Square

Materiaal:
Katia capri in verschillende kleuren
Haaknaald 3,0 mm

Werkbeschrijving:

Start met kleur 1
Toer 1: 
Maak een Magic ring. Haak 3 lossen (= het 1e stokje), haak 2 stokjes in de ring, 3 lossen, *3 stokjes in de ring, 3 lossen. Herhaal vanaf * nog 2x.
Sluit met een halve vaste in de 3e losse van het begin van de toer.
Hecht af.

Ga over naar kleur 2. Hecht de kleur aan in een hoek van het vierkant.
Neem de losse draden steeds mee tijdens het haken, zodat deze meteen zijn weggewerkt.

Toer 2: 
Hecht de draad aan en haak 3 lossen (=1e stokje), haak 2 stokjes in het boogje lossen, 3 lossen en weer 3 stokjes in hetzelfde boogje, 1 losse, *3 stokjes in de 2e hoek, 3 lossen en 3 stokjes, 1 losse. Herhaal vanaf * nog 2x.
Sluit af met een halve vaste in de 3e losse aan het begin van de toer.
Hecht af.

Ga over naar de 3e kleur. 

Toer 3:
Hecht de draad aan in een hoek. Haak 3 lossen (=1e stokje), 2 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes in de hoek. Haak 1 losse. Nu in het volgende lossenboogje 3 stokjes en weer 1 losse. *In de 2e hoek: 3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes, 1 losse en daarna 3 stokjes om het boogje in het midden van de vorige toer met weer 1 losse.  Herhaal vanaf * nog 2 x bij de andere hoeken en kanten van het vierkant. 
Sluit af met een halve vaste in de 3e losse aan het begin van de toer.
Hecht af.

Ga over naar de 4e kleur. 

Toer 4:
Hecht de draad aan in een hoek. Haak 3 lossen (=1e stokje), 2 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes in de hoek. Haak 1 losse. Nu in de volgende 2 lossenboogjes: 3 stokjes en weer 1 losse. *In de 2e hoek: 3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes, 1 losse. Om de lossenboogjes weer 3 stokjes en 1 losse. Herhaal vanaf * nog 2 x bij de andere hoeken en kanten van het vierkant. 
Sluit af met een halve vaste in de 3e losse aan het begin van de toer.
Hecht af.

Werk de losse draden netjes weg.


De eerste granny is klaar.

Ik heb er inmiddels al een aantal gehaakt.
Nu nog bedenken wat ik er van ga maken.





Heb je een leuk idee voor mijn vierkantjes? 
Laat het me hieronder dan weten.

Haak met plezier,


4 opmerkingen:

  1. het blijft leuk die granny's

    wc rol houder zag ik onderlaatst van ik meen bloemen maar dit kan ook heel goed
    tas
    poncho
    sprei

    zet hem op ☺

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie kleurtjes. Ben benieuwd wat je er aan gaat maken. Mij lijkt een tas heel leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk werkje, granny's haken! Leuke kleurtjes! Ik gebruik ze los (met een gehaakt picot-randje erom) als onderzetters bij vierkante glazen bakjes (Action), met een waxinelichtjes erin. Staat wel ergens op mijn blog! Ik ben niet zo van de grote projecten! :-)

    Het patroon van Koosje kun je hier:

    http://www.amigurumiswebshop.nl/index.php?action=article&group_id=9&aid=13&lang=NL

    vinden! Ik vind het zo'n leuk patroon, waar ik al meerdere varianten van gemaakt hebt. Je kunt 'm los bestellen, maar het boekje waar het patroon inmiddels instaat, staat er ook bij, dan heb je voor je geld naar verhouding veel meer patronen!

    Groetjes, Marmarel



    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, die granny's passen bijzonder goed in een tas. voor mij staat dat ook op de lijst van 'nog-te-maken-in-de-nabije-toekomst"

    BeantwoordenVerwijderen

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...